علم غیب معصومین
علم غیب معصومین
علم غیب معصومین
نويسنده: مسلم رضایی
منبع : اختصاصي راسخون
منبع : اختصاصي راسخون
طبق بعضی از آیات قرآن می توان استدلال کرد در مواردی که خداوند اجازه بدهد پیامبر از علم غیب آگاه می شود اما در مورد معصومین باید به روایات متواتری در این مورد وجود دارد مراجعه شود اما در مورد مقدار آن اختلاف زیادی است و روایات اگر چه در بعضی مواردسند قوی ندارند اما آنقدر زیاد هستند که می شود در اثبات اصل علم غیب معصومین ادعای تواتر در روایات را داشت که ما به مطالبی در تفاسیر از آیات قرآن می پردازیم .و مجالی برای پرداختن به روایات و بررسی آنها در این مطلب وجود ندارد و فقط به تعدادی از آیات قرآنی می پردازیم که به اثبات اصل وجود علم غیب در معصوم اشاره دارد .
نتیجه : شاید بتوان گفت در مورد علم غیب معصومین اختلافی در اصل آن نیست اما اختلاف در مقدار آن است .
1 - ترجمه تفسیر المیزان ، موسوی همدانی سید محمد باقر ، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، سال 1374 شمسی .
2 – نرجمه تفسیر مجمع البیان ، مترجمان ، انتشارات فرهانی ، تهران ، سال 1360 شمسی .
3 – تفسیر روح المعانی فی تفسیر قرآن العظیم ، آلوسی سید محمود ، دار الکتب العلمیه ، بیروت ، سال 1415 قمری .
4 – تفسیر الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل ، زمخشری محمود ، دار الکتاب العربی ، بیروت ، سال 1407 قمری .
/ع
ترجمه تفسیر المیزان
آیه 188 اعراف عده ای بعد از ادعای حضرت محمد (ص) نسبت به پیامبری ، سولاتی را از پیامبر پرسیدند که سوالات آنها حکایت می کرد از اینکه آنها ادعای نبوت آن جناب را ادعای علم به غیب تلقی کرده اند ،قُل لا املِکُ لِنفسی نفعاً ولا ضراً الا ماشاءَ الله : و چون علم به غیب حقیقتش از خدا است ، و اگر غیر از او هم چیزی از آن دارد به تعلیم خدا و وحی او است لذا دستور داد تا پیغمبرش خود را از ادعای داشتن علم به غیب بری ساخته ، و این اشتباه را از ذهن ایشان بیرون کند .سبب حقیقی اختصاص علم غیب به خدای تعالی این است که غیر او هر چه باشد وجودش محدود است ، و ممکن نیست که از حدش بیرون شده و به آنچه که خارج از حد او و غایت از او است آگاه شود ، معلوم است که هیچ موجودی غیر محدود و غیر متناهی و محیط به تمام اشیاء نیست مگر خدای تعالی ، پس تنها او عالم به غیب است . ولیکن از آنجایی که سوال کنند گان از رسول خدا (ص) فهم ساده و عامیانه شان قاصر از درک این معنا بود و لذا خدای تعالی دستور داده که جواب ایشان را طوری بدهد که در خور فهم ایشان باشد ، و آن این است که بگوید : علم غیب آدمی رابه تمامی خیر و شرها واقف می سازد ، و عادةً معقول نیست کسی که به همه خیر و شرها اطلاع دارد از اطلاعات خود استفاده نکند ، و اگر کسی تمامی خیرات را به خود جلب نکرده و همه شرور را از خود دفع نمی کند باید بفهمد که قطعاً علم غیب نداشته است . پس جمله قل لا اًملک لنفسبی در صدر آیه توصیف رسول خدا (ص) است از حود به نحوی که با نتیجه داشتن علم غیب منافات داشته باشد : وَلو کنتُ اَعلمُ الغیبَ بیان نتیجه داشتن علم غیب است ، تا این دوفصل از آیه نتیجه دهد که وی علم به غیب ندارد ، آن گاه جمله « ان انا الا نذیر» بیان حقیقت حال آن جناب در ادعایی است که می کند ، و آن این است که من فقط مدعی رسالتم و با این ادعا ادعای دیگری ندارم . (1)آیه 59 سورۀ انعام
آیه 26 سوره جن :
ترجمه تفسیر مجمع البیان :
آیه 188 سوره ی اعراف :
آیه 59 سوره ی انعام :
آیه ی 26 سوره ی جن :
تفسیر رو ح المعانی آلوسی :
سوره ی جن آیه 26 :
الکشاف ، آیه 26 جن :
برسی اقوال :
نتیجه : شاید بتوان گفت در مورد علم غیب معصومین اختلافی در اصل آن نیست اما اختلاف در مقدار آن است .
پي نوشت ها :
1. ترجمه المیزان ، ج 8 ص 484
2 . ترجمه المیزان ، ج 7 ، ص 178
3 . ترجه المیزان ، ج 2 ، ص 8
4. ترجمه مجمع البیان ، جزء8 ، ص 118
5 . ترجمه مجمع البیان ، ج 8 ، ص 118 5
6. ترجممه مجمع البیان ، ج 25 ، ص 395
7 . روح المعانی ، ج 5 ، 127
8. روح المعانی ، ج 15، ص 107
9 . الکشاف ، ج 4 ، ص 632
1 - ترجمه تفسیر المیزان ، موسوی همدانی سید محمد باقر ، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، سال 1374 شمسی .
2 – نرجمه تفسیر مجمع البیان ، مترجمان ، انتشارات فرهانی ، تهران ، سال 1360 شمسی .
3 – تفسیر روح المعانی فی تفسیر قرآن العظیم ، آلوسی سید محمود ، دار الکتب العلمیه ، بیروت ، سال 1415 قمری .
4 – تفسیر الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل ، زمخشری محمود ، دار الکتاب العربی ، بیروت ، سال 1407 قمری .
/ع
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}